Sommarlov + bokläsning!

Många barn och unga har just nu ett efterlängtat sommarlov! Ladda upp med lite bra böcker, gå på biblioteket eller välj en ljudbok som ni lyssnar på tillsammans. Eftersom läsförmågan är en färskvara så behöver man underhålla detta så att inte starten på höstterminen blir så jobbig. Det välkända “sommarlovstappet i läsning” kan undvikas och forskning visar även att barn som läser under lovet kan utveckla och stärka såväl sin avkodningsförmåga som sin förståelse och sitt ordförråd. Dessutom är det ju kul med nya erfarenheter och kunskaper och det får man bland annat genom att läsa böcker.

Låt läsningen få utvecklas!

Har du som förälder svårt att motivera ditt barn att läsa? Här kommer lite aktiviteter som kan stimulera barnets läslust och avkodningsförmåga:

  • Omge dig med böcker! Läs högt ur dem, titta tillsammans på bilder, bläddra i spännande, roliga eller tokiga böcker. Låt böckerna vara tillgängliga!
  • Spela memory med ord som ni hjälps åt att skriva på lappar.
  • Utmaningen: Barnet ska läsa listor med korta enkla ord (man kan ta svårare ord sen). Gör detta tre gånger efter varann och ta tid på varje “genomläsning”. Mellan genomläsningarna så går du igenom vilka ord som var svåra, pratar om hur de stavas, hur de uttalas, när man kan använda ordet m.m. Rita gärna ett enkelt diagram som visar hur mycket snabbare och hur många färre felläsningar ditt barn gjorde från första till sista genomläsningen. För äldre barn kan man ta en kortare text och göra samma genomläsningar.
  • Förklara ordet: Skriv ned några ord på lappar som ni lägger i en burk. Läs gärna igenom vilka ord det är innan ni börjar. Turas om att ta en lapp, läs ordet tyst och förklara sedan ordet med egna ord. Den som inte har läst ordet ska gissa och klarar hen det så får hen behålla lappen. Flest lappar vinner. Har ni spelet “Med andra ord” hemma så bygger det på samma id
  • Ta del av LegiLexis boktopplista och hitta bra lässpel och aktiviteter i LegiLexis övningsbank.
  • Textäventyr: Du kanske har hört talas om “bokspel“? Det är böcker där man själv har huvudrollen och bestämmer handlingen utifrån de val man gör. Textäventyr är lite åt det hållet, det är en interaktiv berättelse, men här skapar man sin egen berättelse som andra får läsa och göra val. Innan ni börjar så skriv ned några punkter om textens struktur:
  1. Vad handlar berättelsen om, i stora drag?
  2. Var och när utspelar sig berättelsen?
  3. Vem är huvudperson?
  4. Vad har huvudpersonen för uppdrag eller mål?
  5. Vad stöter huvudpersonen på för hinder eller komplikationer längs vägen?
  6. Vilka bifigurer finns med i handlingen? Vilken roll har de?

Läs mer på denna sida: Skapa interaktiva texter med Textäventyr – Lektionsbanken.se – Lärare inspirerar lärare

  • Gör en tipspromenad och bjud in släkt och vänner! Låt barnet vara med och bestämma innehåll, skriva samt hitta fina bilder eller rita själv. Läs gärna igenom några frågor som andra har gjort så att barnet får en “mall”. HÄR finns exempel på frågor. Hjälp till med stavningen. Med appen “Tipsrundan.se” behöver ni inte fixa lappar och skriva ut. Appen sköter allt åt dig och guidar var man ska gå. Innehållet däremot fixar ni!

Lycka till med läsningen och trevlig sommar önskar Logopedagogen!

%d bloggare gillar detta: