Lätt att läsa på webben för alla! Tillägg till webbläsaren.

Det finns tre huvudfunktioner: Anpassad struktur och layout på sidan Förklaring av innehåll med hjälp av symboler, bilder och filmer Översättning av innehåll till en annan språknivå, till exempel lättläst text eller symbolspråk HÄR kan du läsa mer om Easy Reading och ladda ned till Chrome eller Firefox. Länk till officiell projekthemsida: EASY READING – Keeping the user …

Lätt att läsa på webben för alla! Tillägg till webbläsaren. Läs mer »

Missa inte chansen att ta del av den nyaste forskningen om dyslexipedagogik

Håll dig uppdaterad om aktuell forskning om dyslexi genom att anmäla dig till den nionde nordiska dyslexikongressen i augusti 2021. Senaste kongressen hölls 2017 och sköts fram på grund av pandemin 2020. Nu kommer den ändå att bli av den 19-21 augusti 2021 på ett eller annat sätt även om Coronaläget sätter käppar i hjulen …

Missa inte chansen att ta del av den nyaste forskningen om dyslexipedagogik Läs mer »

Politiker, chefer, lärare och personal inom utbildning…Gott nytt år!

Vi på Logopedagogen önskar att det nya året innebär en ökad kunskap inom skola och arbetsliv om vad språk-, läs- och skrivsvårigheter innebär för individen, vilken träning som behövs och hur man kan kompensera för svårigheterna. Kunskapen behövs för de som möter människor med dyslexi eller språkstörning och för politiker, chefer och andra ledningsfunktioner som …

Politiker, chefer, lärare och personal inom utbildning…Gott nytt år! Läs mer »

Strukturerad ordinlärning i skolan – ett sätt att öka ordförståelsen och därmed läsförståelsen

Är du lärare som vill utveckla dina elevers läsförståelse? Då är detta något för dig och alla andra med intresse att utveckla skolans arbete med strukturerade ordinlärningsmetoder. Jag har tagit del av en interventionsstudie med utgångspunkt från en modell som kallas Robust ordinlärning eller förkortat ROI (Beck et al. 2013). Studien är intressant av flera …

Strukturerad ordinlärning i skolan – ett sätt att öka ordförståelsen och därmed läsförståelsen Läs mer »

Vad har Genrepedagogik med digital teknik att göra?

Vad har genrepedagogik med digitala verktyg att göra? Svaret är att processerna för att skapa riktigt bra texter går att utveckla ännu mera med digital teknik. Både kommunikationen, samarbetet, tillgången till texter, textredigering och bearbetning samt bedömning kan utvecklas när man använder digitala verktyg. Jag tycker att Patricia Diaz har en bra presentation när det …

Vad har Genrepedagogik med digital teknik att göra? Läs mer »

Utbildning & samråd

LogoPedagogen kan erbjuda föreläsningar, handledning och samråd inom områden som exempelvis digitala lärverktyg språkstörning dyslexi flerspråkighet och språkstörning språkligt tillgängliga lärmiljöer insatser för läs- och skrivutveckling Vi kan sätta ihop workshops, enskilda fortbildningsinsatser eller en fortbildningsserie utifrån önskemål och behov. Handledning och samråd kan också erbjudas. Kontakta oss för offertförfrågan.

Skriva texter – arbetsgång

Lärarens förhållningssätt, kunskaper och förmåga att använda assisterande teknik i sin undervisning är avgörande för hur eleverna sedan använder verktygen. Eftersom det är i undervisningen som eleverna får träna på att använda exempelvis talsyntes, rättstavningsprogram och ordprediktion samt röstinmatning så blir det viktigt att väva in användningen i de uppgifter som eleverna får. En arbetsgång …

Skriva texter – arbetsgång Läs mer »

Dyslexiutredning, så går det till!

Nu finns en kort film som visar hur en läs- och skrivutredning går till och som kan visas för barn och elever som kanske själv ska genomföra en läs- och skrivutredning. Som ett resultat av filmens information kan barnet/eleven känna sig bättre förberedd inför utredningen och mindre orolig. Därför är vår förhoppning att filmen ska …

Dyslexiutredning, så går det till! Läs mer »

%d bloggare gillar detta: